Saturday, July 13, 2013

Peluang ke syurga di depan mata!

Salam mahabbah buat semua! 

Alhamdulillah Allah masih memberi pinjam nikmat nyawa sehingga ketemu Ramadhan 1434H. Ramadhan kareem! 

Alhamdulillah sekian lama bercita-cita,  tahun ni Allah Yang Maha Mendengar memberi peluang berpuasa di bumi Nabi Musa. Ditambah pula puasa pertama kali dengan insan istimewa, en Hubby, allahu allah! 

Selesai final exam 27jun haritu, maka i'm officially fulltime houzwife!  only for straight 3months...hehe..masa yg singkat ni yg rasa smuanya nk buat yg da boom!  ;)  da best for him for sake of Him! 

Lain Ramadhan kali ini,  suasana tak semeriah sebelum ini, tiada hiasan meriah di kebanyakan masjid, tiada kemeriahan lampu2 menerangi rumah &  jalan. Mumkin dek kerana 'kejatuhan Dr Mursi',  alam turut merasai kesedihannya.  

Rakyat Mesir masih setia berhimpun secara aman, mereka tekad tidak akn berganjak selagi Dr Mursi tidak kembali menjdi presiden mereka.  Mereka teguh dgn pendirian tidak akan membalas balik walaupun pihak tentera bertindak kejam dgn rakyat di sini.  Syahid impian mereka! 

×××××××××××××××



Bersabar dlm mentaati

Ramadhan pertama sebagai isteri, pasti terbayang ingin ber'booster' dlm ibadah bersama suami.  Menjamu selera berbuka bersama tersayang. 

Namun Allah beri 'jalan cerita'  berbeza dgn apa yg saya bayangkan. 

En zauj penuh jadualnya dengan kelas di bulan ini. Selepas zohor hingga lah selepas maghrib dan berbuka juga bersama guru dn shbat2nya.

3 Ramadhan. Saya cuba menyalutkn perasaan hati dengan meminta izin suami utk ikut bersama ke kelasnya. 

Suami : Abang bukannya tak nk bawa awk bersama, cuma keadaan keselamatan kt luar sna yang tak sesuai. Transport nak ke mudayyifah pun susah. Tambahan kelas abg semuanya ikhwah. 

Saya : Tak per la, abg pegi kelas, sy duduk kt masjid azhar, boleh?  (masih lagi memujuk) 

Suami : Abg faham, syg mesti nak berbuka dgn abg kan? Syg pun faham kan, abg pun nak tambah ilmu, nk didik syg, nak didik anak3,nak didik masyarakat. 

"Sayang sebagai isteri mudah shj, hidup dgn redha suami terus dapat keredhaan Allah. Bukan saje2 Allah tetapkan seorng isteri perlu minta izin suami dlm setiap hal. Tapi disitulah ada redha suami. Kalaupun abang tinggalkan syg kt padang pasir dn syg meninggal kat sna, insyallah syurga buat syg sebab abang dah redha dgn syg. "

" Mudahnya syg ke syurga, dosa2 syg pun abg yg tanggung. Suami pun kne tanggung dosa anak3,ada tanggungjawab dgn mak ayah dn adik3 perempuan yg belum bernikah, "sambungnya dengan penuh hikmah. 

" Redha ni mahal, sebab ia jalan ke syurga yg mahal. Redha bukan utk orang biasa2,syg kan isteri solehah utk abang ^^. Nak dapatkan benda mahal, kena ada sedikit pengorbanan. Berkorban utk bersabar. Dalam susah, perlukan kesabaran. Dalam senang pun, perlukan kesabaran.  Sabar syang dalam mentaati Allah, Rasul dan suami, insyallah dgn rahmat Allah, syurga hadiah buat  sayang. Sabar ye isteri solehah", pujukannya cukup 'mencairkan'  hatiku yg degil. 

Alhamdulillah punya teman yg setia memberi mutiara kata. 
Perempuan itu separuh akalnya kerna emosinya dan separuh agamanya dek kerna 'cuti bulanannya'. Dengan perkahwinan, maka ianya saling melengkapi. 

Pesan en Hubby juga,  "pandanglah sesuatu itu dengan positif.  Think out of the box" 

Orait!  from now, i'm getting well n try to think positive... 
Mmm, so maybe this is a gold opportunity for me to start my true diet... 

Buka puasa dengn susu kurma + roti sikit/apa2 yg ringan2 then solat.  Ade banyak masa lepas maghrib utk tadarus al-Quran. See!  kat situ Allah bg jimatkan masa utk memasak n banyakkn masa berchenta denganNya. 

Then 1 nikmat lgi, menanti kepulangan en Hubby n sama3 solat terawih di masjid!  Then nikmatnya malam yg pendek di musim soifi ini dalam dihidupkan mlm dengan zikir cinta denganNya. Apa2 makanan yg en hubby request dpt lah makan time sahur. alhamdulillah... 

×××××××××××××××

Indahnya TAAT bukan pada nama, 
tapi pada perlaksanaannya. 

Senangnya taat bukan pada sebutannya, 
tapi pada keSABARan dalam mentaati. 

Mudahnya menjadi ISTERI SOLEHAH, 
Dengan menghargai peluang ke syurga di depan mata! 

# Sebelum berkahwin, redha Allah pda redha ibubapa. Maka taati &  hormatilah mereka di waktu hidup dan mati mereka! Syurga d bawah telapak kaki ibu! 

# Sudah berkahwin, redha isteri pada redha suaminya.  Maka bersabarlah dalam mentaatinya dan tiada pula ketaatan pada perkara maksiat.  Rebutlah peluang ke syurga di depan mata dengan mentaati suami! 

Allahu'alam

No comments:

Post a Comment